Monthly Archives: September 2015

CHAŁWA DOMOWEGO WYROBU.

September 28, 2015

IMG_2152

Do jej wykonania będziemy potrzebować :

– 60 gram ziaren słonecznika

– 40 gram ziaren sezamu

– 2 łyżki miodu

– opcjonalnie 1 łyżka kakao

– orzechy i bakalie

Przygotowanie :

Ziarna słonecznika i sezamu należy uprażyć na suchej patelni. Następnie ziarna przekładamy do blendera i miksujemy na gładką masę.

IMG_2136

Dodajemy np. orzechy w dowolnej ilości, ja dodałam niecałą garść i jeszcze przez chwilę blendujemy.

IMG_2139

Teraz gotową masę przekładamy do miski i wyrabiamy stopniowo ręką dodając miód i jeśli chcemy kakao. Powinniśmy uzyskać plastyczną konsystencję. Masę formujemy w dowolny kształt, owijamy folią spożywczą i wkładamy do schłodzenia do lodówki.

IMG_2141 IMG_2151

Smacznego :)

KREM Z CZERWONEJ SOCZEWICY

September 23, 2015

IMG_2128

Składniki :

– 300 gram czerwone soczewicy

– 6 ząbków czosnku

– 1 łyżka imbiru w proszku

– 100 ml mleczka kokosowego

– 1 papryczka chili

– 1,5 litra wywaru mięsnego

– 2 łyżki masła klarowanego lub 1 łyżka oleju rzepakowego i 1 łyżka masła

– 1 łyżeczka ziaren kolendry

– sól do smaku

Do garnka dajemy masło klarowane lub olej rzepakowy i masło. Na rozgrzany i rozpuszczony tłuszcz wrzucamy roztarty w moździerzu czosnek, imbir, papryczkę chili i ziarna kolendry. Wszystko przesmażamy i następnie zalewamy bulionem mięsnym. Do gotującego się wywaru dodajemy czerwoną soczewicę, doprawiamy solą i  gotujemy do momentu, aż soczewica nie będzie miękka. Gotową zupę dokładnie miksujemy. Dodajemy mleczko kokosowe i doprowadzamy raz jeszcze do zagotowania. Krem możemy podawać z grzankami i świeżą miętą.

Smacznego :)

( krem z czerwonej soczewicy wg przepisu Magdy Gessler )

IMG_2128

BOCZNIAKI

September 19, 2015

IMG_2112

To chyba jedno z prostszych dań, które można przygotować w kilka minut.

Składniki :

IMG_2109

– boczniaki w ilości jaka wam odpowiada ( na jedną osobę garść boczniaków )

– jedno jajko rozkłócone

– mąka do obsypania

Boczniaki czyścimy pędzelkiem do czyszczenia grzybów. Lekko solimy. Każdy boczniak zanurzamy w rozkłóconym i posolonym jajku i obsypujemy mąką. Smażymy na gorącym oleju do lekkiego zbrązowienia.

Smacznego :)

PLACEK DROŻDŻOWY DLA LENIWYCH

September 18, 2015

IMG_2127

Bardzo proste ciasto drożdżowe, które robi się właściwie samo. Ważne jest, aby wsypywać do miski wszystkie składniki w poniższej kolejności ( nie mieszać ).

– 10 dkg drożdży ( nie suchych )

– szklanka cukru

– cukier waniliowy

– 4 jajka ( roztrzepane )

– 3/4 szklanki oleju ( nie rzepakowy )

– 3/4 szklanki mleka lekko podgrzanego

– 3 i pół szklanki przesianej mąki

– szczypta soli

Kruszonka :

– 1 szklanka mąki

– 1/2 szklanka cukru

– 1/2 kostki masła

Na dno miski dajemy drożdże rozpuszczone w niewielkiej ilości ciepłego mleka. Na to wsypujemy cukier, cukier waniliowy, roztrzepane jajka, olej,letnie mleko, na koniec mąkę i sól. Wszystko przykrywamy kuchenną ściereczką i nie mieszając odstawiamy na 3 godziny. Dopiero po tym czasie wszystko mieszamy.

IMG_2101

Tak wygląda ciasto po pierwszej godzinie.

IMG_2103

A tak wygląda ciasto po trzech godzinach, wymieszane i przygotowane do pieczenia.

Ciasto wykładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Możemy na ciasto ułożyć  owoce np. śliwki, rabarbar lub inne jakie lubimy. Na koniec posypujemy kruszonką ( wszystkie składniki na kruszonkę rozgniatamy w palcach i posypujemy ciasto ).

IMG_2105

IMG_2108

Ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika do 180-200 stopni i pieczemy przez 40-45 minut.

IMG_2124

IMG_2125

Smacznego :)

POWIDŁA ŚLIWKOWE Z AROMATEM POMARAŃCZY.

IMG_2116

Składniki :

– 1 umyta i wyparzona pomarańcza

– 2 kg umytych i wydrylowanych śliwek węgierek

– 100 gram cukru

– cynamon do smaku

Do garnka o grubym dnie dodajemy startą skórkę z pomarańczy i wyciśnięty z niej sok.

IMG_2087

Umyte i wydrylowane śliwki wrzucamy do garna z sokiem i skórką pomarańczową i zagotowujemy.

IMG_2089

 

IMG_2090

Następnie zmniejszamy ogień i smażymy powidła przez około 1 godzinę. Po tym czasie odstawiamy śliwki do wystudzenia, a najlepiej na całą noc.Jeśli śliwki były mało słodkie można je dosłodzić.

Następnego dnia śliwki ponownie smażymy na małym ogniu do momentu odparowania soku i uzyskania konsystencji dość gęstych powideł. Całość przyprawiamy do smaku cynamonem.

Jeszcze gorące powidła przekładamy do wyparzonych słoiczków do 3/4 wysokości i zakręcamy. Słoiczki umieszczamy w garnku z wodą ( po włożeniu słoiczków woda powinna sięgać trochę powyżej połowy ich wysokości ).Wodę w garnku doprowadzamy do wrzenia i gotujemy na wolnym ogniu przez około 10 minut.

Spasteryzowane słoiki wyciągamy z garnka, odwracamy do góry dnem i pozostawiamy do wystudzenia.

IMG_2122

:):):)

CURRY Z DYNIĄ, CUKINIĄ I SOCZEWICĄ.

IMG_2093

Na przygotowanie 4 porcji potrzebujemy :

– 1 łyżkę oleju roślinnego

– 2 łyżeczki czerwonej pasty curry

– 2 łyżeczki startego imbiru

– 1 rozgnieciony ząbek czosnku

– 1/2 cebuli pokrojonej w kostkę

– 1/4 szklanka czerwonej soczewicy

-1 łyżeczka kurkumy w proszku

– 300 gram dyni lub batatów pokrojonych w kostkę

– 1/2 cukinii pokrojonej w kostkę ( 150 g )

– 1 czerwona papryka pokrojona w kostkę

– 100 gram zielonej fasolki szparagowej

– 1 niewielka ostra papryczka chilli drobno pokrojona

– 1 łyżeczka cukru

– 400 ml bulionu

– 200 ml mleczka kokosowego

– 1 pomidor lub łyżeczka koncentratu pomidorowego

– świeża kolendra

– opcjonalnie ugotowany na sypko ryż

PRZYGOTOWANIE :

Na początku najlepiej jest przygotować sobie wszystkie składniki, aby w trakcie gotowania móc je tylko wrzucać do garnka.

W garnku podsmażamy na oleju pastę curry, dodajemy starty imbir, rozgnieciony czosnek i pokrojoną cebulę. Smażymy przez około 2-3 minuty cały czas mieszając. W między czasie składniki można delikatnie podlewać wodą w celu niedopuszczenia do przywierania do dna patelni. Następnie dodajemy soczewicę, kurkumę i 1 łyżeczkę cukru i mieszamy. Dodajemy obraną i pokrojoną dynię lub bataty, cukinię, czerwoną i ostrą paprykę, oraz pokrojoną na małe kawałki zieloną fasolę szparagową.  Wszystko mieszamy. Teraz wszystko zalewamy ostudzonym bulionem wymieszanym z mleczkiem kokosowym i zagotowujemy. Gotujemy bez przykrycia 5 minut. Po tym czasie dodajemy pokrojonego w kostkę pomidora lub koncentrat pomidorowy i dalej gotujemy na małym ogniu przez około 15 minut aż warzywa będą miękkie i sos zgęstnieje.

Przygotowane curry podajemy z ugotowanym ryżem i posypujemy świeżą kolendrą.

Smakuje wyśmienicie dlatego bardzo gorąco polecam.

IMG_2095

( przepis z bloga “kwestia smaku”)